The power of social business

Nog steeds op de BLUG, in dezelfde keynote presentatie getiteld “The Power of Social Business”, hoor ik deze dingen,
gekleurd door de spreker één gekleurd door deze luisteraar ; -)
Ik haal er 4 elementen uit: creativity (crisis), culture, collaboration en survive.

We zitten in een crisis, en naast vele andere crisissen, ook in een creativity crisis. De dingen zijn te complex geworden, zodanig dat we de oplossingen niet meer alleen kunnen vinden. We moeten daarvoor ook breed, veel breder dan vandaag, kunnen denken, je zou het out-of-the-box kunnen noemen, maar divergent thinking gaat nog verder, enkele boxes breed, holistisch breed. Hoe we vandaag vergaderen dekt die lading niet, het vergt veel tijd, vaak zeggen we niet wat we eigenlijk te zeggen hebben. En dan nog het gevoel als werknemer dat je niet mag falen en dus ook geen risico’s neemt, niet uit de kast komt, niet buiten de lijntjes kleurt. Moedigt vooral niet de creativiteit aan.

blug_creativity

Er is ook een grote, snelle cultuur-verandering. Social business was vroeger iets dat je bijna moest gaan verkondigen, als een evangelist. Nu is het business-as-usual geworden. En is het gekomen langs de business wereld? Voor veel mensen is het via hun privéleven binnen gewandeld en zo adopted geworden. Het gaat om het delen van woord, maar ook om het delen van beeld(en). Het groeit organisch, mensen doen die ervaring op en verwachten die ook in een business context. Netwerken is niet alleen meer voor de ondernemers, politiekers, … het is voor iedereen normaal geworden.

blug-culture

Collaboration is het middel om de creativiteit naar buiten te laten komen. Het is een laag bovenop de geoliede machine waar taken en opdrachten tijdig en gepland opgeleverd worden. Het brengt ook de mensen menselijker bij mekaar. Het is de mix tussen online en offline contacten die het sterk en impacterend maken. Een nieuwe rol in dit geheel is de community manager, een facilitator die zorgt dat dit kan plaats vinden, die voelt wat er nodig is, die ruimte maakt om te laten ontstaan wat er kan ontstaan.

blug-collaboration

Al deze zaken gebeuren nu aan hoge snelheid. Wat maakt dat bedrijven ook moeten nadenken over hoe ze gaan overleven. IBM is er één van. Maar ook hun partners. Nieuwe bedrijven nemen de plaatsen in, andere zullen verdwijnen. Dat is de cyclus. En de vraag is: komt IBM op tijd? En met welke strategie, met welk verhaal en slaat dat aan? En wat ik niet gehoord heb: zien zij de worldwide community ook als mogelijke business?

blug-survive

Ik vond het zeer boeiend en verrassend om dit allemaal in business context te horen. Is het al echt doorgedrongen, is een andere vraag. Hoe hard durven bedrijven naar deze power of social business kijken? Ik ga alvast een babbel doen hoe we meer creativiteit en collaboration kunnen ervaren op een event als de BLUG zelf… wordt misschien vervolgd ; -)

Link

Keynote BLUG – creativity crisis vanaf 00:49:00